Connected Content

You Are Viewing

A Blog Post

De toekomst van travel: personalisering op industriële schaal

Vakantiereizen worden steeds vaker real time samengesteld. Daardoor wordt het nu ook mogelijk om reispakketten af te stemmen op de wensen en voorkeuren van de individuele consument. Met haar Travel Graph zet Expedia in op volledig gepersonaliseerde reizen voor de massa.

De afgelopen periode was de reisbranche het toneel van consolidering en nieuwe allianties. Resultaat: meer slagkracht en een groter bereik in een steeds veeleisender wordende branche. Het recent aangekondigde samenwerkingsverband tussen Nederlandse grootmachten Cheaptickets.nl en Booking.com bereikt alleen in ons land bijvoorbeeld al ruim een miljoen consumenten rechtstreeks.

Tegelijkertijd komen de klassieke touroperators steeds meer onder druk. De impact daarvan is voelbaar in de gehele reisbranche. Aangezien veel aanbieders zelf geen hotels en vluchten inkopen en bundelen, zijn zij immers afhankelijk van de reispakketten die de touroperators bij elkaar brengen. Dat aanbod slinkt naarmate meer tour operators wegvallen, zoals vorig jaar nog het gerenommeerde familiebedrijf Oad, ooit Nederlands grootste onafhankelijke touroperator. Na een doorstart verkoopt Oad tegenwoordig alleen nog maar busreizen.

Geautomatiseerd alternatief

Tegenover de kaalslag in touroperatorland staat een nieuwe manier van het bundelen van reispakketten. Dynamic packaging is het geautomatiseerde alternatief voor de traditionele touroperator. Deze nieuwe manier van werken haakt in op de enorme databases die de afgelopen jaren zijn ontstaan in de internationale reiswereld. Dankzij razendsnelle (real time) technologie kunnen deze databases nu stuk voor stuk op elkaar worden aangesloten.

Eenvoudig gezegd voorziet dynamic packaging in een platform waarop leveranciers uit de verschillende ‘reisclusters’ hun complete reisportefeuille kunnen aanbieden. Naast vliegmaatschappijen en lokale reisexperts komt het aanbod grotendeels van real time toegankelijke databases, die gezamenlijk miljoenen hotelkamers, vluchten, excursies, transfers en andere reisdiensten samenbrengen, oftewel ‘aggregeren’.

Spannende belofte

De mogelijkheid om reispakketten real time samen te stellen en verkopen draagt alweer een nieuwe, spannende belofte met zich mee. Online marketeers gebruiken soortgelijke technologie bijvoorbeeld al jaren om hun advertenties realtime aan de bezoekers van miljoenen websites aan te passen. Per bezoeker wordt de online advertentieruimte in een fractie van een seconde aan de hoogste bieder geveild. In dat verbluffend snelle veilingproces wordt (onder meer) het online profiel van de internetgebruiker vertaald in de hoogte van het bod.

Visionaire aanbieders willen deze technologie nu ook gaan toepassen in de reisbranche, om de enorme hoeveelheid losse ‘reisonderdelen’ zo gericht mogelijk op hun miljoenen klanten af te kunnen stellen. Belangrijke voortrekker van deze nieuwe ontwikkeling is Expedia. ’s Werelds grootste online tour operator (OTA) houdt ongeveer 150 verschillende reissites in meer dan 70 landen in de lucht. Daarmee bedient het onder meer 50 miljoen unieke bezoekers per maand, en genereert het zo’n 200 downloads van mobiele apps per uur.

Travel Graph

De enorme hoeveelheid data die daardoor binnenkomt, wil het bedrijf nu gaan gebruiken om al die klanten een zo persoonlijk mogelijke reis aan te kunnen bieden. Om dat te bereiken investeerde het bedrijf het afgelopen jaar ruim een half miljard euro in nieuwe technologie. Zoals Facebook de verbanden tussen en voorkeuren van haar leden al jaren vastlegt in de zogenaamde Social Graph, wil Expedia met de data van haar klanten nu een Travel Graph maken.

Wat is daar het nut van? Als voorbeeld geeft Expedia een standaard vliegreis van Londen naar New York. In totaal kan de reisgigant een afzonderlijke consument 65 miljoen verschillende combinaties aanbieden om die reis te maken. Van verschillende vliegvelden en maatschappijen, stoelen en reistijden tot huurauto’s, hotels, restaurants en combinaties van aanbiedingen.

Industriële personalisering

Uiteraard kun je van geen enkele consument verwachten dat die alle afzonderlijke mogelijkheden afweegt. Als je die überhaupt al kan vinden. Daar komt nu dus de slimme Travel Graph-technologie om de hoek kijken. Met een verzameling slimme algoritmes weegt Expedia alle afzonderlijke reisbeslissingen die zijn klanten in het verleden hebben gemaakt. Dit wordt nog gekoppeld aan alle informatie die de reizigers op de verschillende websites hebben bekeken.

Voorkeur voor strandvakanties en vijfsterrenhotels? Familiereizen naar budgetbestemmingen? Een goedkope ticket naar een Europese stad, in combinatie met een voordelige huurauto? Reservering voor een upscale restaurant, theaterbezoek, jeep safari? Voor elke zoekvraag brengt de Travel Graph de verschillende reisonderdelen samen die waarschijnlijk het beste aansluiten op de persoonlijke voorkeuren van de individuele reiziger. In een fractie van een seconde, en als dat nodig is met duizenden reizigers tegelijk. De toekomst van travel is personalisering op industriële schaal.

Leave a Reply