Connected Content

You Are Viewing

A Blog Post

Bootjeswebsites getorpedeerd door betuttelende regelgeving

Ook deze zomer waren Nederlanders weer massaal op het water te vinden. Om dat voor iedereen mogelijk te maken, brengen twee nieuwe websites bootbezitters en mensen die daar gebruik van willen maken bij elkaar. Opmerkelijk genoeg wil het Amsterdamse Waternet dat nu echter onmogelijk maken.

Gepubliceerd website AVROTROS RADAR

In eerdere columns schreef ik hier al eens over Amerikaanse websites als Airbnb en Über. Deze online diensten haken slim in op reeds bestaande, maar niet optimaal gebruikte faciliteiten. Airbnb biedt consumenten de gelegenheid om tijdelijk hun huis te verhuren aan toeristen, bijvoorbeeld wanneer zij zelf ook op vakantie gaan. En Über maakt het (onder meer) mogelijk om met andere chauffeurs mee te rijden naar een bepaalde bestemming.

Daarmee zijn ze onderdeel van de sterk in populariteit toenemende sharing economy, oftwel de deeleconomie. Hierbij staat centraal dat we niet meer per se alles zelf hoeven te kopen en bezitten, maar dat we net zo goed gebruik kunnen maken van de bezittingen van onze buren, dorps- of stadgenoten. De opkomst van (mobiel) internet en sociale media hebben de drempel om spullen uit te lenen of te verhuren aan ‘onbekenden’ enorm verlaagd.

Innovatieve ondernemingen

Samen met Über en AirBNB zijn er inmiddels nog een groot aantal andere platforms die deze mooie nieuwe ontwikkeling mogelijk maken, en tegelijk ook een innovatieve nieuwe (deel)economie op gang brengen. Zo verkoos het gerenommeerde online zakenblad Emerce onlangs bijvoorbeeld Snapcarr als een van Nederlands meest innovatieve online bedrijven. SnappCar is een snel groeiend platform waar inmiddels zo’n 50.000 Nederlanders hun auto aanbieden voor verhuur.

Dat er ook zo’n platform voor bootjes moest komen in het watersportgekke Nederland was natuurlijk slechts een kwestie van tijd. Er verschenen er afgelopen zomer zelfs twee: GoBoat en Barqo. Beiden bieden een platform waarop bootbezitters en mensen die een paar uur of langer willen gaan varen bij elkaar brengen. Een spannende race leek zich al af te tekenen: wie wordt de nieuwe SnappCar van de Nederlandse watersport?

Roet in het water

Afgelopen week gooide Waternet echter roet in het water. Volgens deze organisatie, die namens de gemeente Amsterdam het water in en rond de hoofdstad beheert, hebben beide start-ups namelijk een exploitatievergunning nodig. Die vergunning is de stok achter de deur waarmee Waternet reguleert wie er in Amsterdam wel of niet bootjes mag verhuren of rondvaarten mag verzorgen.

Eerder gebruikte Waternet deze stok al om andere innovatieve ondernemers van de grachten te weren. Zo torpedeerde de organisatie de afgelopen jaren ook een serie vergunningaanvragen van kleine ondernemers die met elektrische, op zonnepanelen draaiende bootjes rondvaarten voor kleine groepjes wilden gaan verzorgen. Een even innovatief als milieubewust ondernemersinitiatief, zou je zeggen. Maar hoe fluisterstil en uitstootvrij de bootjes ook waren, naar die vergunning konden ze fluiten.

Dieselwalmen

Dat voorrecht bleef namelijk voorbehouden aan de kleine groep Amsterdamse rondvaartbedrijven die enorme bedragen verdient dankzij hun bevoorrechte positie. Dat hun glazen roetpaleizen de grachten massaal blauw stoken met hun dieselwalmen is voor Waternet kennelijk geen enkel probleem. En ook de Amsterdamse gemeenteraad hikt al jaren tegen maatregelen aan die de overlast op het water – overigens ook door pleziervaartuigen – moeten beperken.

Ook in het geval van GoBoat en Barqo kun je weer grote vraagtekens plaatsen bij de opstelling van Waternet. Opmerkelijk genoeg stelt de waterwaakhond deze sites, die overduidelijk opereren als klassieke tussenpersonen, namelijk gelijk aan verhuurders. Ze vragen voor hun moeite en onkosten namelijk een kleine vergoeding van de bootbezitters. En dus moeten ze een exploitatievergunning hebben, argumenteert Waternet. De ‘veiligheid op het water’ zou anders immers wel eens in het geding kunnen komen.

Krom

Waar een dienst als SnappCar dus wordt gelauwerd als een van Nederlands meest innovatieve online bedrijven, krijgen deze even sympathieke als innovatieve Amsterdamse start-ups een ongeloofwaardige draai om de oren met antieke en betuttelende regelgeving. Ongetwijfeld heeft Waternet een slimme bedrijfsjurist aan het werk gezet om dat allemaal dicht te timmeren. Als gewone burger voel je echter aan je water dat hier iets goed krom zit.