Connected Content

Project

We weten wie je bent

Inmiddels vijf jaar geleden gepubliceerd en ruim 5.000 exemplaren verkocht – das best ok in boekenland. Ver voor Edward Snowden of WikiLeaks beschreven we de situatie op het internet in de volgende flaptekst:

Internet is in twintig jaar tijd getransformeerd van een open informatienetwerk tot een extreem geraffineerde privacyfuik. Big Brother bestaat, en wel op een schaal die slechts weinigen ooit voor mogelijk hadden gehouden. Gespecialiseerde ‘privacyzwelgers’ monitoren nauwgezet elke beweging die jij maakt op internet. Met zeer geavanceerde technologie brengen ze zo elke vierkante centimeter van jouw privéleven rücksichtslos in kaart. Verreweg de meeste internetgebruikers weten niet dat dit gebeurt, laat staan dat ze daar zelf hard aan meewerken.

Internetbedrijven als Facebook, Google, Apple en Microsoft verdienen miljarden met de gegevens die wij nietsvermoedend online achterlaten. Vanzelfsprekende consumenten- en mensenrechten zijn daartoe op schokkende wijze in ons nadeel herschreven. Tegelijk jagen steeds meer gespecialiseerde computercriminelen op jouw privédata. Identiteitsfraude met behulp van onze gestolen creditcardnummers, bankgegevens en andere privédata heeft nu al epidemische vormen aangenomen.

Wie zijn de briljante ondernemers en doortrapte criminelen die de (privacy)regels van internet herschreven? Aan wie van hen heb jij het afgelopen jaar nietsvermoedend jouw gevoelige privégegevens weggegeven? En waarom zijn die zo ontzettend veel geld waard? In dit boek maak je kennis met de mensen die jou 24 uur per dag volgen vanachter de (computer)schermen. Je leert precies hoe ze te werk gaan, waarom ze dit zo doen en hoe je jezelf daartegen kan beschermen. Dat maakt van We weten wie je bent de perfecte survivalgids voor het nieuwe informatietijdperk.

Beluister hier het interview dat Arnoud Groot bij gelegenheid van publicatie gaf aan Vrijdagmiddag Live (NPO 1) met Jan Mom en Frits Barend.

Leave a Reply