Connected Content

You Are Viewing

A Blog Post

Nederlandse dance-industrie geïnspireerd door Big Data

De Nederlandse dance-industrie ontwikkelt zich steeds meer als digitale industrie. Deejays, producenten en organisatoren maken slim gebruik van hun miljoenenbereik binnen de verschillende social media. Analyse van de bijbehorende data levert de kers op de slagroom.

Dance is een buitengewoon succesvol Nederlands exportproduct. Vrijwel iedereen kent de namen van artiesten als Tiësto en Armin van Buuren, die al jaren meedraaien in de hoogste regionen van de internationale deejaywereld. In hun schaduw werken tientallen Nederlandse producenten aan elektronische dansmuziek die in clubs van Berlijn tot Buenos Aires de dansvloeren vult. En dan zijn er ook nog de grote dance-evenementen als Sensation, Mysteryland en Tomorrowland.

Organisator ID&T is hét voorbeeld van de enorme professionaliseringsslag die deze branche de afgelopen jaren doormaakte. Met haar Sensation-feesten , die in onder meer Duitsland, Brazilië, Zuid Korea, Rusland en Amerika telkens tienduizenden bezoekers per keer trekken, vestigde de firma haar reputatie als een van de belangrijkste dance event-organisatoren ter wereld. Een indrukwekkende prestatie, die vorig jaar werd bekroond met de overname door het Amerikaanse SFX Entertainment. De Amerikanen betaalden liefst 100 miljoen euro voor de Amsterdamse organisator.

Voorpret

Bovenop de serie succesvolle feesten krijgen zij daar een aantrekkelijke bonus voor terug. De afgelopen jaren ontwikkelde ID&T namelijk een even innovatieve als succesvolle digitale strategie. Als geen ander begrijpt de organisatie het grote belang van een doorlopend contact met haar bezoekers. Hoewel veel feesten slechts een avond of hooguit een weekend duren, leven bezoekers daar vaak al maanden van te voren naar uit. Door via onder meer Facebook, Twitter en Vine spannende content over bijvoorbeeld vastgelegde artiesten te publiceren, wakkert ID&T deze voorpret stevig aan. De directe return on investment volgt tijdens de voorverkoop, als tienduizenden toegangskaarten soms binnen enkele minuten zijn uitverkocht.

Dankzij de slimme wijze waarop ID&T omgaat met de resulterende data is de totale opbrengst van haar digitale strategie echter veel hoger. Binnen haar ‘social enterprise platform’ koppelt en analyseert de Amsterdamse firma verschillende digitale informatiestromen. Daaronder de transactiedata van aangekochte tickets en merchandising, en de persoonlijke gegevens die zij via de verschillende social media verzamelt.

De resulterende klantprofielen bieden onder meer scherp inzicht in de bestedingen van afzonderlijke klanten. Zo kan ID&T high value klanten belonen met premium content, of uitnodigingen voor exclusieve events of ticket pre-sales. Uiteraard versterkt deze slimme vorm van social CRM de loyaliteit en engagement van deze gewaardeerde klanten aanzienlijk.

Leren luisteren

De miljoenen volgers waarmee ID&T inmiddels een duurzame band heeft opgebouwd zijn bovendien een bron van waardevolle inzichten. Wie social media écht succesvol wil zenden, moet immers eerst leren luisteren. Met behulp van social media monitoring is het onder meer mogelijk nauwkeurig in kaart te brengen hoe een merk ‘resoneert’ op net internet. Op welke social media-sites, blogs en fora wordt er over gepraat, wat wordt er gezegd, wat is de toonzetting, hoe is de merkbeleving? En misschien nog wel interessanter is het inzicht dat ID&T verkrijgt in de leefwereld van miljoenen consumenten.

Een bekende Amerikaanse internetjournalist constateerde ooit dat het internet in feite ‘een extreem omvangrijke database van menselijke intenties, voorkeuren, angsten, verlangens, wensen en behoeftes’ is. Door deze afzonderlijke toekomstplannen te bundelen, creëer je een krachtige indicator voor toekomstige demografische, economische of andere relevante ontwikkelingen. Hal Varian, de befaamde hoofdeconoom van Google, verwacht ‘revolutionaire veranderingen op het gebied van economie en marketing’ dankzij de mogelijkheid om deze ontwikkelingen scherp op de radar te krijgen.

Nieuwe dimensie

ID&T heeft dat goed begrepen. Met de via social media vergaarde inzichten informatie kan het direct haar eigen product en dienstverlening verbeteren. Bovendien is deze nieuwe digitale kant van de evenementen- en muziekbranche buitengewoon interessant voor aangeschakelde (media)partners. Als organisator geeft ID&T miljoenen enthousiaste consumenten toegang tot hoogwaardige dance-evenementen. Als moderne uitgever biedt zij marketeers en data-analisten toegang tot een waardevolle, internationale en nauwkeurig gesegmenteerde miljoenendoelgroep. In een wereld waarin klantdata al geldt als de ‘olie van de 21ste eeuw’, geeft zij de extase op de dansvloer daarmee een geheel nieuwe dimensie.

Leave a Reply